Sider

mandag 25. april 2011

På teatertur til Grønland

Det har vært ganske eksotisk å være festspillsjef i vår. Først dro jeg til Caracas og Havanna, begge besøk som vil sette spor etter seg på Festspillene. Jeg jobber fortsatt intenst med finansieringen av gjestespillet 4. juni med Caracas Youth Symphony Orchestra, men gjør fremskritt og er ved godt mot. I morgen kl. 06.10 reiser jeg til Grønland og Nuuk for å se premieren på festspillforestillingen ±0 av legendariske Christoph Marthaler. Det er etter det jeg vet første gang en forestilling av Marthaler blir vist i Norge. Jeg må innrømme at jeg hadde trodd det ville skape stor interesse og er ganske stolt av denne produksjonen. Nå kan kanskje fortsatt mye skje, men jeg er både forbauset og skuffet over at forestillingene så langt er blitt vist liten interesse. Vi selger nesten ikke billetter. Jeg må bare fastslå at Marthaler er bortimot ukjent i Norge. På tross av at han er en av de ytterst få teaterregissører som har skapt stilhistorie i løpet av de siste 20 årene. At det er mange teaterarbeidere som verdsetter og kjenner Marthaler vet jeg, men blant publikum er han tydeligvis nokså ukjent. Det må vi gjøre noe med. Det ville være for galt hvis vi viser en helt ny forestilling av Marthaler uten at det blir en begivenhet folk får med seg. Også her har jeg en stor oppgave i dagene og ukene fram mot Festspillene. På onsdag er det premiere. Jeg håper selvsagt på at det skal bli en fin forestilling, men det er alltid knyttet risiko til nyoppsetninger. Men i Wien er forestillingene allerede så godt som utsolgte. Og å lansere noe helt nytt, er også en viktig oppgave for Festspillene.

Fra Nuuk drar jeg så torsdag til Varna i Bulgaria ved Svartehavet. Der har EFA, den europeiske festivalassosiasjonen, årskonferanse. Jeg skal dit for å presentere Bergen, for det er Festspillene som er vertskap neste år. Da kommer cirka 200 festivalledere fra hele verden for å være med på åpningsdagene av Festspillene. Mye av programmet er lagt, men også det skal fylle dagene mine framover. Allerede før sommeren, altså bare et par uker etter at Festspillene er ferdige 8. juni, skal vi ha programmet for 2012 ferdig. Det er godt å ha noen rolige påskedager bak seg, for de kommende ukene blir hektiske. Jeg skal forsøke å holde dere oppdaterte så godt jeg kan her på bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar