Etter lengre pause våger jeg meg på å ta opp igjen skriverier her på bloggen. Vi har sesongpremiere bak oss. Det ble en overveldende suksess. I timene og dagene etter premieren sist lørdag, har jeg hatt det godt. Det har vært fantastisk å se hvordan "Le Grand Macabre" vokste frem til å bli en sensasjonelt sterk forestilling. Samtidig spiller vi Figaros bryllup med vårt eget ensemble for fulle hus. Jeg har mottatt mange positive tilbakemeldinger, og ikke minst har jeg en sterk følelse av at samholdet internt og vår felles forståelse av hva vi holder på med, er styrket. Premierefesten lørdag var strålende. For første gang valgte vi å feire nede i den store foajéen sammen med publikum. Det var herlig å se sangsolister, kormedlemmer, orkestermusikere, publikum, sceneteknikere og andre ansatte i skjønn forening på dansegulvet.
At Le Grand Macabre
også har skapt debatt, setter jeg pris på. En av vår abonnenter, Claus Drecker
skrev et svært opprørt leserinnlegg på nettsiden Kulturkompasset, der han i
sterke ordelag kritiserte forestillingen for å være full av perversiteter. Jeg
la ut denne "kritikken" på Facebook og møtte mange reaksjoner. Det
ble en lang diskusjon med nesten 100 innlegg og høy temperatur.
Samme dag som
premieren inviterte jeg et FB-fenomen, Edvarda Lana, til å se forestillingen. Hun har markert seg
med skarpe kommentarer og svært åpenhjertelige kommentarer på FB. Ingen vet riktig
hvem hun er, og navnet er etter det jeg i ettertid har forstått, et seudonym.
Hun truet med å trekke seg fra FB og jeg benyttet anledningen til å spørre om
kunne tenke seg å bli, dersom hun fikk billett til premieren. Hun takket ja og
initiativet ble
bejublet av hennes følgere. Resultatet ble
en fantastisk fin omtale som dere kan lese her:
Søndag hadde
operakores konsert sammen med Satyricon. Etter det jeg forstod, var det
stor
entusiasme i koret for prosjektet og jeg må også berømme vår kordirigent David
Maywald for hans åpenhet og profesjonelle innstilling til å gå nye og ukjente
veier.
Det er en voldsom
dynamikk på huset om dagen. Mandag morgen hadde vi "kollasjonering"
for Orfeues og Eurydike, det første samarbeidsprosjektet mellom Nasjonaloperaen
og Nasjonalballetten på lang, lang tid. "Kollasjonering" er et første
møte før prøvene starter, der alle medvirkende blir presentert for hverandre og
regissøren, i dette tilfelle også koreografen, Jo Strømgren, presenterer sine
planer for oppsetningen. Det var fint å se korsangere, solister, danserne og
alle andre medvirkende sammen.
Etter kollasjoneringen rakk jeg å stemme, før jeg tok flyet til Stockhomn for å holde et foredrag for
noe som kaller seg for "Operainitiativet". Det er et initiativ med
mål om å få bygget nytt operahus Stockholm. Jeg fortalte om våre erfaringer og
la vekt på viktighet av god forankring både internt og i offentligheten. Min
kollega Birgitta Svendén fortalte helt på slutten av kvelden, etter at vi hadde
spist en bedre middag sammen, at hun allerede i dag tirsdag skulle ha
pressekonferanse for å lansere sammen med kulturministeren at det nå er
besluttet å bygge et nytt hus, med det gamle som utgangspunkt - litt etter
modell av Lyon og Covent Garden. Det kom nok svært overraskende på mange. Jeg
må bare gratulerer Birgitta. Hun har gjort en fantastisk jobb, hevet nivået
betaktelig, økt publikumsoppslutningen og er i ferd med å gjenreise
Stockholmsoperaens internasjonale betydning. Mer om saken kan dere lese her
I dag tirsdag er jeg i
Berlin. Jeg tok et tidlig fly fra Stockholm og rakk et møte kl. 10. Vi har et
samarbeidsprosjekt med Deutsche Oper Berlin og diskutere sammen med ledelsen
der og regiteamet for oppsetningen, hvordan vi best skal løse de scenografien
utfordringene. Men i ettermiddag er jeg tilbake i Oslo og gleder meg stort til
andre fremførelse av Le Grand Macabre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar