Suksess
og fiasko med nye operaer
Det har vært store forventinger til at
det nye operahuset skal åpne
opp for og utvikle flere nye norske operaer. Sammenliknet med for eksempel våre naboland, ligger Norge
langt etter når det gjelder
utvikling av en nasjonal operatradisjon. Finnene har ledet suverent an, men også svenskene og danskene har
hatt en større
produksjon enn oss. Årsakene
kan være mange,
men et opplagt aspekt er at Norge ikke fikk sin nasjonalopera før i 1959. Da hadde danskene og
svenskene hatt en operatradisjon i over 200 år!
Fredag
hadde Nasjonaloperaen endelig premiere på
en nyskrevet opera - Khairos! Det var
altså en
begivenhet av de sjeldne og forventningene deretter. Ikke minst hos
opphavsmennene, komponist Knut Vaage og librettist Torgeir Rebolledo Pedersen,
som har jobbet med stoffet i mange år.
Begge har operaerfaring fra før,
men å få fremført et helaftens verk på nasjonaloperaen var likevel
nytt for dem begge.
På tross av at to av sangerne
var indisponerte på
premieren (begge hadde pådratt
seg en lei virus infeksjon, men stod gjennom løpet på
imponerende vis) ble det en sterk forestilling, der alle medvirkende gjorde en
kjempeinnsats. Det var en oppløftet
og fornøyd
operasjef som hadde privilegium av å
kunne takke alle på
premierefesten. Først og
fremst var jeg fornøyd
fordi vi i dag har sangere og musikere som ikke bare er i stand til å fremføre krevende ny
musikk-dramatikk, men som gjør
det med en dyktighet, selvfølgelighet
og ikke minst med et engasjement, som jeg vil påstå
hadde vært
utenkelig bare for få
år siden. Nivået har steget enormt, samtidig
som holdningene til moderne musikk har endret seg.
I tillegg
til Khairos har vi i vinter spilt 13
forestillinger av barneoperaen Robin Hood
på Hovedscenen, som også hadde et moderne atonalt
tonespråk. Og nå skal vi snart i gang med prøvene på høstens store premiere Le grand Macabre av Ligeti.
Olav
Anton Thommessen var én
av de tre komponistene som bidro med en nyskrevet opera og han har tydelig gitt
uttrykk for sin misnøye.
Selv om vi kan være uenig
om mye, ikke minst om "regi-teatrets" plass og betydning, så hadde han grunnleggende rett
i at dersom Operaen skal fremføre
nye verk, så bør vi gjøre det ordentlig og ta ny
musikkdramatikk minst like alvorlig som det klassiske repertoaret. Det synes
jeg vi beviste at vi er stand til med Khairos,
hvilket lover godt for fremtiden. Vi har allerede annonsert at vi skal urfremføre en ny opera basert på Peer Gynt neste år
og sesongen etter er det også
duket for en ny norsk opera på
hovedscenen.
Jeg hadde
denne uken en hyggelig samtale med Norsk komponistforenings nye leder, Åse Hedstrøm. Vi var begge enige om at
det er viktig å skille
mellom det som er utviklingsarbeid og det som er profesjonell fremførelse av nye ferdige verk.
Operaen har sammen med Norsk Komponistforening gått sammen om et prosjekt kalt Verker under veis. Det har som hensikt å være et forum der komponister
kan få hjelp
til å utvikle
sine ideer. Verker under veis består av en komite der Operaen er
representert med vår
orkestersjef Jørn
Pedersen og undertegnede, mens Norske Komponistforening oppnevner to medlemmer.
Dette
utviklingsarbeidet er helt uavhengig av en eventuell senere bestilling og har
som hensikt å gi
komponisten og hennes eller hans medspillere, veiledning og muligheter til å prøve ut ideer. Prosessen kan ha
flere faser, der Verker under veis
stiller ressurser som sangere, musikere og regissører til rådighet,
slik at komponistene kan få
se og høre
fragmenter av verket. Jeg har deltatt i dette arbeidet siden nyttår og synes det gir et
interessant innblikk i noe av det som foregår i det norske komponistmiljøet. Noen av ideene vil forbli ideer, eller plukkes opp av
andre aktører, mens
noen av ideene vil kanskje bli virkeliggjort som ferdige produksjoner ved
Nasjonaloperaen.
En idé jeg nevnte for Åse Hedstrøm er å gi komponister anledning til å følge arbeidet ved operaen som
hospitanter. Jeg merker hos mange et behov for nettopp å lære operaens indre liv å kjenne. Å følge en prøveperiode ved å delta på regiprøver, innstuderingsprøver av sangere og musikere og
ikke minst kunne oppleve hele det tekniske apparatet, tror jeg vil være til stor nytte for
komponister med operaambisjoner. De store komponistene som Händel, Mozart, Verdi og Wagner
kjente operahusene fra innsiden med alle dets muligheter og begrensinger. Åse var i fyr og flamme over
dette innspillet og jeg håper
vi snart kan komme i gang med en prøveordning.
Åse Hedstrøm og jeg snakket om hvordan
Operaen best skal komme på
banen for å innfri
de høye
forventingene som er stilt til oss. Jeg tror en kontinuerlig dialog mellom vi
som produserer og de som komponerer er helt essensielt. For meg står også samarbeidet med
Ultimafestivalen sentralt. Vår
premiere på Ligetis Le grand Macabre er samtidig åpningsforestillingen for
Ultima til høsten og
tillegg til dette prosjektet samarbeider vi om Tore Vagn Lids og Glen Erik
Hauglands nye verk Judasevangeliet.
Og vi har allerede lagt flere planer for kommende år.
Å bestille
nye operaer er enormt kostbart og krever på
alle måter store
resurser. Samarbeid blir et nøkkelord.
Det er nå tatt et
initiativ blant oss nordiske operasjefer for å utvikle felles prosjekter. Vi hadde et fruktbart møte i Stockholm for et par uker
siden og skal møtes igjen
i Oslo i september med klart mål
om å
samarbeide om bestillinger.
Jeg har
videre tatt initiativ til å
samarbeide med andre norske produksjonsmiljøer med ønske
om å gjøre felles løft. Jeg tror det ville være veldig spennende om
Nasjonaloperaen bestiller et nytt verk sammen med for eksempel operamiljøet i Trondheim. Forestillingen
kunne da bli produsert i Trondheim og senere bli spilt i Bjørvika. Det vil inkludere og
engasjere flere i prosessen, eierskapet bli utvidet og operaens radius og
nedslagsfelt blir større.
Denne
uken har vært oppløftende på mange måter. Onsdag var jeg i
Stavanger og så Sigrid
Reibos oppsetning av Shakespeares for meg helt ukjente verk Når
enden er god, er allting godt. Det er Reibo som skal regissere uroppførelsen av Peer Gynt. Hun klarte å
gi en vanskelig tekst en klar form, skapte troverdige personer, hun er presis i
timing og persontegninger, viser stor musikalitet og skaper vittige og
overraskende teatrale situasjoner. Hun får
den vanskelige teksten til ikke bare å
bli forståelig, men
klarer å
kommunisere at det handler om menneskelige konflikter som vi kan kjenne oss
igjen i. Jeg likte hennes humor, hun ble aldri plump eller nærmet seg buskis, men
balanserte fint hele veien. Scenografien var slående - enkel med et skrått speil over et tregulv med referanser til teatret på Shakespeares tid, og ble
brukt med stor variasjon og fantasi. Oppsetningen hadde mye av det jeg tror jeg
verdsetter mest ved gode oppsetninger: små
virkemidler med stor effekt.
Torsdag
fikk jeg oppleve John Fiore i spissen for et enormt apparat fremføre Elgards mektige oratorium The dream of Gerontius. Domkirken og
operaen hadde samlet sine musikalske krefter og resultatet var imponerende.
John hadde jobbet intenst med musikerne og solistene hadde tydeligvis forberedt
seg godt.
I går lørdag dro jeg til den gamle
Logen for å høre fiolinlegenden Ivry Gitlis
sammen Camerata Oslo, bestående
av unge strykerne ved Barratt Dues musikkinstitutt. Å høre 14-årige Ludvig Gudim spille første satsen av Bachs
dobbeltkonsert sammen 91-årige
Gitlis, vil jeg huske lenge. Arild Erikstad hadde en morsom samtale med Gitlis
fra scenen, slik at vi ble litt kjent med denne usedvanlig frittalende og
originale personligheten. Som min kollega Fred Åse sa etter konserten, Gitlis får oss til å glemme og legge bort alle
konvensjoner. Til slutt sjarmerte han publikum i senk, da han fremførte tre små stykker av Fritz Kreisler,
med en uforutsigbarhet som fikk selv de oppmerksomme Barratt Due-musikerne til
nesten å bli
vippet av pinnen.
Nå i kveld skal jeg høre en av de meste spennende
sangerne jeg har hørt
de siste årene,
barytonen Quinn Kelsey. Det var Anne Gjevang som engasjerte ham som Rigoletto, en rolle han debuterte med i
Bjørvika for
et par år siden.
Jeg hørte ham i
samme parti i Zurich i vinter og ble mektig imponert. Nå gleder jeg meg til gjenhør..
Oslo har
til tider virkelig et rikt musikktilbud.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar