Uroppførelser, utfordringer og
uoverensstemmelser
Denne uka
ble tekst og bilder til sesongboken for 13/14 levert til trykkeriet. Den skal være ferdig til vi presenterer
programmet 11. april. Nå er det ingen muligheter til små justeringer en gang.
Repertoaret er lagt, kunstnerne er engasjert og ansatte er i full gang med
forberedelser til en ny sesong, selvom det fremdeles gjenstår flere premiere frem til
sommeren. Og det er et krevende program vi har foran oss.
Førstkommende fredag har vi
premiere på noe
så sjeldent som en nyskrevet opera beregnet for barn. "Robin Hood" har siden premieren i 2008 gått for fulle hus ved Komische
Oper i Berlin. Nasjonaloperaen har skaffet seg rettighetene, oversatt operaen
til norsk og legger nå Sherwoodskogen til Hovedscenen. Scenografien ser virkelig
fantastisk ut. Den handler om gutten Daniel som opplever at dataspillet om
Robin Hood blir virkelig.
I morgen
mandag begynner prøvene på Knut Vaages opera "Khairos" som har urpremiere
10. mai. Sammen med librettist Torgeir Rebolledo Pedersen har Vaage laget en
moderne on & offshore-opera om en mann med en overfølsomhet for lyder. Da lyden av
en løvblåser i Khairos Park driver ham
til vanvidd, dreper han maskinisten. Straffen må han sone på en oljeplattform. Her
oppdages hans eminente hørsel, noe som gjør seismiske instrumenter i oljeboring overflødig. Fra nå av kan det allerede velstående samfunnet Khairos skaffe
seg nye lønnsomme
oljebrønner.
Kjersti Horn har tatt på seg regioppgaven.
Samtidig
forbereder koret og flere av sangsolistene en stor moderne opera som vil bli
sesongens første
premiere til høsten.
Mer om det røper
vi altså 11
april.
Denne
helgen har vi urfremført av hele tre nyskrevne verk, det vil si, det ble bare to
på premieren fredag. Oslo
Sinfonietta var koprodusenter og fremførte under Magnus Loddgards ledelse "Acrobatics"
av jazzsaksofonisten Marius Neset og "Ruggiero" komponert den svenske
komponisten Risto Holopainen, som er bosatt i Norge og har sin utdannelse fra
Musikkhøyskolen
i Oslo. Det tredje verket av Olav Anton Thommessen måtte avlyses fredag, da en av
sangerne ble syk, men ble så fremført i går og i dag. Oppdraget de tre komponistene hadde fått av min forgjenger Anne
Gjevang, var med forskjellig utgangspunkt å gi en kommentar til Leoncavallos
opera Pagliacci, som vi for tiden spiller på hovedscenen.
Det
oppstod også
andre problemer rundt oppsetningen til Thommessen. Etter generalprøven torsdag var komponisten
tydelig misfornøyd
med regissørens
arbeid. Han krevde at regissøren skulle forandre deler av regien, og ble såpass emsjonelt engasjert at
han valgte å avstå fra å være til stede under urfremførelsen, hvilket selvsagt er en
kjedelig og uønsket
situasjon. Men det er en ikke helt uvanlig konfliktsituasjon og som reiser
prinsippielle spørsmål. Bør en komponist også ha rett til å instruere en regissør i hans arbeid, når det dreier seg om en uroppførelse? Er regissøren forpliktet til å følge komponistens anvisninger i
partituret til hvordan verket skal løses scenisk?
Svaret er
avhengig av hva som står i kontrakten mellom bestiller og komponisten. I
underholdningsbransjen er det vanlig at opphavsmennene skaffer seg juridisk
full kontroll også over
regi og scenografi, ikke bare ved uroppførelsen, men også ved alle senere gjenoppsetninger. Det bidrar etter min
mening til å
redusere oppsetninger til å bli reproduksjoner. Jeg mener det er viktig å skille mellom verk og
oppsetning.
En
teater- eller operaforestilling består av ulike kunstformer og ulike kunstnere som må komme sammen for å skape et felles resultat. Det
er sangerne og skuespillerne som bidrar med sitt, dirigenten og musikerne som
tolker partituret og regissøren som har ansvaret for å gi verket dramatisk liv på scenen. Slik sett kan man si
at en opera- eller teaterforestilling er noen annet og mer enn det verket som
dramatikeren eller komponisten leverer fra seg.
Selvsagt
må alle som står bak en fremførelse ha som hovedmål å ivareta opphavsmannens eller
kvinnens intensjoner. Det er viktig å skape en god dialog mellom
skapende og utøvende
kunstnere. Men samtidig må de ulike kunstnerne får frihet til å gjøre sine selvstendige kunstneriske valg. Og da kan det altså oppstå situasjoner der opphavsmannen
eller kvinnen må
finne seg i at for eksempel sceniske løsninger blir annerledes enn slik de selv har forestilt seg
det.
Jon Fosse
er et godt eksempel på en dramatiker som forstår dette samspillet og rollespillet. Jeg har vært sammen med Fosse på forestillinger der regissøren har gjort grep som Fosse
er sterkt uenig i. Men han har aldri, tror jeg, av den grunn protestert eller
truet med å
trekke verket tilbake. Forfatterens teatertekst lever sitt eget liv videre, og
må finne seg i tåle ulike interpretasjoner, både gode og dårlige. Det er det som gjør teater levende og
interessant. En uniformering og standardisering slik ofte det kommersielle
teatret krever, bør vi
forsøke å unngå.
Onsdag
holdt jeg et foredrag for Oslo Rotary klubb. Jeg forstod fort at det var det
mange operainteresserte tilstede. Etterpå fikk jeg et spørsmål som ofte dukker opp og som tangerer problemer om
forholdet mellom komponist og regissør. Et av Rotary-medlemmene ønsket seg "flere
originale klassiske oppsetninger, slik som komponistene selv har ønsket seg det". Det kunne
jeg altså ikke
love, tvert i mot, og av flere grunner. Det en regissør bør gjøre, er riktignok å forsøke og ivareta komponistens intensjoner. Men hvordan dette skal gjøres er ikke uavhengig av tid og sted.
Richard
Wagner for eksempel, har skrevet detaljerte regianvisninger inn i partiturene.
Men disse anvisningene er knyttet til den tiden, den estetikken og de sceniske
mulighetene som fantes på Wagners egen tid. Jeg er ganske sikker på at hadde vi hatt muligheter
til å
gjenskape en forestilling slik den ble fremført på slutten av 1800-tallet, ville
den virket veldig fremmed på oss i dag.
Når publikum ønsker seg en "klassisk
original" oppsetning av en opera, så mener de ofte at de ønsker seg en oppsetning slik de selv har sett operaen
tidligere og som de altså mener bør være standard også for andre oppsetninger. Og slik vil det gjenta seg. Det
som for enkelte i dag oppleves som "moderne" eller fremmed, vil for
andre i fremtiden fremstå som en
gyldig referanseoppsetning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar