Jeg løper opp og roper til personalet: "En person er falt
stygt i trappen, det må umiddelbart ringes etter en
ambulanse!" Det løpes i alle retning mellom et
forfjamset teaterpublikum. En mann gjør seg til kjenne som lege og
ber om at teaterlegen tilkalles umiddelbart. En grell ringelyd høres over høytaleranlegget, som signal for
at forestillingen skal begynne. En garderobevakt sier opprømt at det ikke er noen teaterlege til stede. To, tre andre
ansatte fomler med hver sin mobiltelefon.
Rådløs og ganske oppskaket står jeg i foajeen og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men bestemmer meg så
for å gå inn i salongen for og se forestillingen. Jeg er tross alt
landet bare for en time siden, tatt turen til Hamburg i ens ærend. Jeg forstår jo at andre tar seg av den
forulykkede mannen, selvom ingen er kommet opp fra kjelleren ennå.
Dørene stenges, salen er litt over halv full. Scenen helt tom
for kulisser. Lyset slukkes og skuespilleren Jens Harzer, som spiller
hovedrollen i Peter Handkes siste teaterstykke "Immer noch Sturm"
kommer frem og blir synlig ved at to lyskastere gir ham kryssende skrått motlys.
I fire
timer avbrutt av en kort pause, fascineres og beveges jeg av Handkes raseri.
Handlingen finner sted i et limboland, nesten som hos Jon Fosse, en hede i den
slovenske delen av Østerrike, Handkes barndoms
dal, der han ute av tiden møter og går i dialog med sine forfedre. Delvis fiksjon, delvis
realisme - handlinger og situasjoner bygget på
erindringer, etterlatte brev og fri diktning. Det er opprivende fortellinger om
hvordan en familie blir ødelagt og påført skader og traumer av krig
og maktovergrep. En storm raser fremdeles over Europa! Skadene er ikke
reparert, sårene ikke leget. Handke vil at
vi ikke skal glemme. Den som forskjønner og fortrenger er
medskyldig i ulykken og blir sitt eget offer.
For meg
ble det en stor kveld i teatret med en tilfeldig dramatisk start, en
sjokkartet opplevelse som satt i under hele forestillingen. Fallet i
steintrappen bare minutter før forestillingen var som en
del av forestillingen der virkelighet og fiksjon fløt sammen, og ble til en erfaring som jeg aldri vil glemme.
Og som gjør meg helt sikker på en ting: jeg vil fortsette å
besøke teaterforestillinger så lenge jeg har helse til det. Mannen som falt i trappen kom
til bevissthet fikk jeg vite i pausen. Han rakk ikke forestillingen i
går kveld, men kanskje dukker
han opp igjen 25. mai da "Immer noch Sturm" spilles for siste gang
denne sesongen. Den er verd en reise til Hamburg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar