Sider

fredag 11. mars 2011

Ibsen-fred i Skien

På toget til Oslo fra Skien etter et hyggelig besøk i Ibsens hjemby. Jeg besøkte Skien for første gang i september da jeg hadde en samtale med Jon Fosse under Ibsen-seminaret de arrangerer hvert år. Nå kom jeg tilbake som leder av komiteen for Den internasjonale Ibsenprisen og traff igjen de engasjerte og hyggelige folkene som står bak. Ansvarlig for Ibsenarbeidet i kommunen Hilde Guri Bohlin hentet meg på flyplassen. Flott med direktefly mellom Bergen og Skien, der flyplassen Geiteryggen ligger rett utenfor sentrum.

Vi så oppsetningen av den nye kunstneriske lederen for Teater Ibsen, Anders T. Andersens versjon av John Gabriel Borkman. Det var en forestilling som gjorde inntrykk, en helt spesiell blanding av patos og humor, med sterke skuespillerprestasjoner og et originalt teatralt grep der små virkemidler hadde stor effekt! Det skal bli spennende å se hva det teatret kan få til med Andersen i sjefsstolen

Etter forstillingen hadde Hilde Guri og jeg en hyggelig middag sammen med kommunens rådmann Knut Wille. Det viste seg at vi hadde ganske mange felles referanser da han begynte i Morgenbladet rett etter at jeg sluttet i 1980. Så Hilde Guri måtte høre på mye mimring

I morges ble Hilde Guri, kultursjef Ragnar Nilssen og jeg godt mottatt av ordfører Rolf Erling Andersen i det staselige Rådhuset i Skien. For en fantastisk bystyresal med den vakreste taklampen jeg har sett. Vi er vel forlikte og jeg tror samarbeidet med Skien framover skal bli fruktbart for begge parter. Vi møtte så journalister fra de to rivaliserende avisene TA og Varden. Det har vært mye bråk rundt Ibsenprisene, men jeg tror vi har funnet ut av det. Det skal bli spennende å se hva de skriver i morgen.

Nå ser jeg fram til en helg med skiturer i marka, før jeg tirsdag setter kursen mot Venezuela.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar