Sider

torsdag 10. mars 2011

Snart på langtur

Sitter på flybussen og skal være borte fra Bergen i over to uker. Det kjennes rart. Kanskje først og fremst fordi jeg skal reise så langt bort. Tirsdag morgen sitter jeg på fly til Caracas. Det er en reise jeg har jobbet for å få til i over et halvt år. Jeg skal møte initiativtager José Antonio Abreu og hele ledelsen for El Sistema og forhåpentligvis forhandle oss fram til en samarbeidsavtale for de nærmeste årene. Det som har skjedd i Venezuela er helt fantastisk. "Det største og viktigste som har skjedd det internasjonale klassiske miljøet i moderne tid", uttalte Sir Simon Rattle for et par år siden. Vi håper at vi allerede i år, under familiekonserten i Grieghallen 4. juni, vil kunne presentere et ensemble fra El Sistema.

Det er synd at det måtte skje neste uke, da vi arrangerer Studentimpulser i Bergen. Jeg skulle selvsagt ha vært der, åpnet arrangementet og også holdt et foredrag om Oedipus Rex, men det var nå de kunne ta meg imot i Venezuela. Fra slutten av mars skal de på en lengre turne til Asia. Neste søndag reiser jeg så videre til Havanna. Der skal de sette opp Jon Fosses stykke Svevn. Fosse tar også turen over. Det er John Petter Opdahl som er ambassadør på Cuba. Han var tidligere leder for kulturavdelingen i UD og før det kulturansvarlig ved ambassaden i London, så han er en person jeg har hatt mye med å gjøre de siste årene. Det skal bli veldig spennende å treffe representanter fra det cubanske kulturlivet og se flere danseforestillinger, som nok er det Cuba er aller mest kjent for. Vi har allerede booket en konsert med Yoruba Andabo til årets festspill (konsert fredag 3.6).

Men nå skal jeg først til Skien og se John Gabriel Borkman, treffe byens kulturadministrasjon for å diskutere samarbeid med Skien og Ibsen International Award, der jeg nylig ble valgt til leder av komiteen som skal finne fram til en verdig prisvinner i 2012. Det har vært en del kluss med samarbeidet tidligere, men jeg tror vi har funnet en fin plattform nå. I morgen skal jeg også treffe den lokale pressen for å svare på spørsmål knyttet til samarbeidet mellom Skien og Oslo.

Mye reiser gir mange anledninger til å gjøre seg noen notater og refleksjoner underveis, så jeg håper jeg kan være ganske aktiv her på bloggen framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar