Sider

mandag 21. mars 2011

Venezuela til Bergen


José Antonio Abreu studerer festspillprogrammet.
For en fantastisk avslutning på besøket. Møtet med Maestro Abreu gikk over all forventning. Han var tydeligvis veldig godt informert og var med en gang klar på at han ønsket et langsiktig og tett samarbeid med Festspillene. Det var en stor opplevelse å treffe ham. Han er en vennlig, varm og enormt karismatisk person. Møtet varte i hele to timer. Robert fikk også god tid til å intervjue ham. De rundt ham, både Becker Becker, Mendéz og Guerrero, sa at de sjelden hadde sett ham så opplagt og at hans redegjørelse for El Sistema var veldig inspirert. Han ga rett og slett all støtte og grønt lys for at Festspillene og El Sistema skal starte et samarbeid i år. Samarbeidet skal strekke seg over flere år framover, ja, i alle fall de fem årene jeg har igjen som festspilldirektør. Det er virkelig en drøm som går i oppfyllelse.

4. juni så kommer altså Caracas Youth Symphony Orchestra til Bergen med i alt 250 personer. Det er ikke til å fatte. Vi har store utfordringer, men det skal vi klare. Det er jo bare snakk om å få dem transportert, skaffe dem husvære og gi dem mat. Vi må ha adskillige ekstra midler, men det skal jeg og Nina og resten av gjengen gå i gang med det samme. Dette er en unik sjanse som Festspillene ikke kan unnlate å ta.

Da Abreu helt på eget initiativ sa at han fra og med neste år ønsket at vi skulle lage et stort orkester sammen, med 100 unge musikere fra Venezuela og 100 fra Norge, trodde jeg nesten ikke mine egne ører. Og når Abreu sier det, så blir det realisert. Han har bevist det mange ganger før. Jeg skal med en gang formidle dette til Stephan og Alf Richard på Barratt-Due. Maestro Abreu besøkte instituttet da han var i Oslo i fjor og var svært begeistret. Jeg tror at det virkelig la grunnlaget for det vi nå får til, så en stor takk til dem!

Vi skal samarbeide på en rekke områder, men hele tiden med grunnideen til El Sistema i sentrum: Hvordan man kan bruke musikk og kunst til å gjennomføre sosiale forandringer, der breddetenkning og høyeste kvalitet går hand i hand og er gjensidig avhengig av hverandre. Jeg håper Robert fikk filmet mesteparten av møtet, slik at vi kan legge ut en lenke på nettsidene våre snart.

Abreu viste stor interesse for selve programmet vårt og leste det grundig. Han kjente selvsagt til Ida Haendel og de fleste av de andre musikerne som kommer utenfra. Da jeg fortalte at Gabriela Montero hadde vært i Bergen i fjor, lyste han enda sterkere opp og uttrykte stor begeistring. De har vært nære venner helt siden Gabriela var liten. Hun er også et resultat av El Sistema.

Det skal bli helt fantastisk å få alle disse menneskene til Bergen. Maestro Abreu kommer selvsagt også, og vil gjerne besøke både Lysøen, Valestrand og Troldhaugen. Han kunne fortelle at musikkvitere i Venezuela sitter på flere brev fra Teresa Carreño, der hun omtaler Edvard Grieg. Jeg gleder meg til å bringe det videre til Erling Dahl jr. og Harald Herresthal.

Jeg fortalte Abreu at vi lager et stort barne- og ungdomsorkester som skal spille som åpning på konserten El Sistema skal ha. Og ikke minst at musikklærere fra hele landet kommer til Bergen. Det blir en unik anledning til å formilde ideene til El Sistema videre. Jeg fortalte også om den rike korpstradisjonen vi har, og han ble svært interessert i å samarbeide også her. Han ville gjerne at noen dyktige norske messingblåsere skulle komme til Caracas, og da jeg fortalte om Tine Thing Helseth ble han umiddelbart begeistret og inviterte henne spontant med en gang. Han ville veldig gjerne at hun skulle komme allerede nå, før årets festspill, slik at de ble kjent med noen fra det norske musikkmiljøet. Det samme gjorde han med Vilde Frang. Jeg ringte Tine med en gang, og hun var ikke vond å be. Nå håper jeg det klaffer med datoene. Enhver som har anledning til å oppleve El Sistema på nært hold må bare gripe sjansen. Det er en opplevelse for livet.

Vi snakket også om andre, deriblant Arve Tellefsen. Ham kjente Abreu godt til. Han har flere ganger skullet komme på besøk, men det var visstnok alltid noe som kom i veien. Da jeg fortalte at Arve er fast gjest og også i år spiller flere konserter under Festspillene, ble Abreu fornøyd.

Vi snakket mye om idégrunnlaget til El Sistema og ikke minst om Ole Bull. Abreu ble veldig interessert i å høre mer om Ole Bull, selv om han selvsagt kjente til ham fra før. Men han visste ikke at Ole Bull hadde vært på Havanna og skrevet musikk med kreolsk inspirasjon. Mange av Ole Bulls ideer lever jo videre i det arbeidet Abreu gjør. For meg er han virkelig det 21. århundrets Ole Bull og vil stå som en ledestjerne for det arbeidet vi ønsker å få til med The Flame of Ole Bull. Han sa med en gang ja da jeg spurte ham om han ville være prosjektets høye ideelle beskytter.

Etter møtet med Abreu, der også ambassadør Helge Skaara var til stede, var det lunsj hjemme i den flotte residensboligen. Støtten fra ambassaden har vært veldig viktig for meg i dette arbeidet, og jeg er veldig takknemlig for hvordan de har hjulpet til med å åpne de rette dørene.


Christian Vásques, El Sistemas nye toppdirigent.
 Oppholdet i Caracas ble så avsluttet med en fantastisk konsert med The Simón Bolívar Orchestra, dirigert av Christian Vásques. For en fabelaktig dirigent! Han er bare 24 år gammel. Det er også han som kommer til Bergen! Vi fikk en hyggelig prat sammen etter konserten og begynte å diskutere programmet. Han kjenner Norge ganske godt allerede da han flere ganger har dirigert Stavanger Symfoniorkester, som har vært flinke med å snappe han opp tidlig.

Det var ganske følelsesladet å ta farvel med alle mine nye venner i Caracas, men det er heldigvis ikke lenge før jeg ser dem igjen. Og tilbake til Caracas skal jeg helt sikkert! Nå venter nye opplevelser på Cuba, der de spiller Jon Fosse.

1 kommentar:

  1. Fantastisk lesning! Det varmer at ting gikk så bra. Har oversatt hele intervjuet med Abreu idag og det er ikke lett å la være å engasjere seg. Det heller ikke vanskelig å føle ydmykelse.
    Gleder meg veldig mye til 4. juni.
    Jeg fikk snakket med Gabriela da hun var her ifjor. Kjempe hyggelig og ikke minst diktig ung dame. Jeg skulle følge henne til Troldhaugen og der visste man ikke at hun var på vei. Men hun ville ikke at jeg skulle bruke min fridag i vårsolen på henne !!!. Ikke mye prima Donna. Noen telefoner måtte til og hun fikk selvfølgelig annledning til å spille på Griegs flygel.
    Dette at Teresa Carreño omtalte Grieg i sine brev er virkelig stort! Jeg skulle ha gjerne lest dem jeg og!
    Og ja... tenk at Abreu og at 250 unge talenter kommer! Takk for det!

    SvarSlett