Sider

mandag 21. mars 2011

Sexy Fosse som systemkritikk



I går fløy jeg tidlig fra Caracas via Panama til Havanna og ble tatt hyggelig imot av Marit Lehmann, som er praktikant på ambassaden. Vi kjørte til hotellet som ligger midt i sentrum av gamlebyen, nede ved sjøen. Der ventet Jon Fosse og Dag Rune som kom allerede torsdag. Etter en lunsj ble vi kjørt til teatret, som heter Bertold Brecht-sentret. Det ble en uventet opplevelse, en helt annen Fosse enn det jeg noen gang har sett. Fire halvnakne unge mennesker som beveget seg i stilisert koreograferte erotiske positurer, men teksten ble fram ført på en svulstig overdreven måte som i gamle italienske tåreperser. Men det var godt laget. Denne gangen var det vanskelig å følge teksten på et språk jeg ikke forstår, fordi handlingen var så helt på tvers hele tiden. Underveis skjønte jeg at forestillingen hadde mange kommentarer til situasjonen på Cuba. Publikum var helt med og lo og kommenterte. Vi fikk vite at det var lagt inn mye systemkritikk og at det nok også var helt på grensen til hva som ble tolerert. Noen få gikk underveis, og det virket som om det var i protest.

I dag skal jeg ha møte med statssekretæren i kulturdepartementet, en dame jeg også traff på mottakelsen etter forestillingen. Det skal bli spennende å snakke med henne om både forestillingen og om kulturlivet generelt på Cuba. Jeg tror det ville vært veldig interessant å vise denne svært erotiske Fosse-forestillingen i Norge. Med teksting ville det fungert utmerket. Skal bli spennende å se hva statssekretæren vil si hvis jeg foreslår det.

Kvelden ble avsluttet med en hyggelig prat hjemme hos ambassadør John Petter Opdahl og hans mann Francisco Gabrera Gatell. I de sene timer rundet vi av med et besøk på en fantastisk privat restaurant, som sjåføren tipset oss om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar